SWOC


ANALISIS PERSEKITARAN SEKOLAH




KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1 (kuri)      : Pencapain akademik ditahap
                     Memuaskan

S2 (Kokum) : Pencapain Kokurikulum
                      meningkat keperingkat zon.

S3 (HEM)     : Pengurusan murid yang
                      Sistematik

S4 (kew)      : Pengurusan kewangan yang
                      sistematik dan cekap.

S5 (P. Pej)   : Layanan yang memuaskan.

S6 (PF&I)     : Kawasan sekolah yang kecil
                      dan mudah diselenggara.






W1 (kuri)    : Peratus lulus sesetengah mata
                     pelajaran masih rendah
                     berbanding subjek lain.

W2 (Kokum) : Pencapaian kokurikulum pada
                       tahap minimum.

W3 (HEM)    : Jumlah murid yang ramai.

W4 (kew)      : Sumber kewangan sekolah
                       terhad.

W5 (P. Pej)   : Peralatan pejabat belum
                       mencukupi.

W6 (PF&I)     : Keceriaan sekolah pada
                        tahap sederhana.






PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (T/C)

O1  : Sekolah mempunyai peluang
         meningkatkan prestasi akademik

O2  : Hubungan dan Sokongan dari PIBG



C1   : Sekolah terdedah kepada
         persekitaran yang tidak selamat
         kerana tidak berpagar.

C2   : Ibubapa yang berpendapatan rendah.

C3   : Kawasan laluan murid tidak selamat
         digunakan.

C4   : Murid kurang pendedahan dengan ICT













ANALISIS PERSEKITARAN

BERASASKAN BIDANG UTAMA PENGURUSAN SEKOLAH


1.    Pengurusan Kurikulum
2.    Pengurusan Kokurikulum
3.    Pengurusan HEM
4.    Pengurusan Kewangan
5.    Pengurusan Pejabat
6.    Pengurusan Pusat Sumber


Analisis SWOC peringkat Bidang : (1) Kurikulum



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1      : 100% guru terlatih

S2      : 3% guru berpengalaman 10 tahun

S3      : 2 orang guru Jurulatih Utama

S4      : Pencapaian subjek UPSR melebihi
            60% kecuali Bahasa Inggeris

S5      : Kebanyakkan guru masih muda,
            komited dan penuh semangat

S6      : Kebanyakkan guru mempunyai daya
            kerja positif

S7      : Pengurusan Panatia berkesan


W1     : Pencapaian keseluruhan UPSR
            belum memuaskan

W2     : Pencapaian BI UPSR masih di
            bawah 40%

W3     : Tidak cukup guru opsyen

W4     : Murid kurang minat dalam subjek BI

W5     : Guru tidak dapat tumpu perhatian
            sepenuhnya pada P&P kerana terlalu
            banyak aktiviti sampingan





PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1      : Ibu bapa mengambil berat pelajaran
            anak-anaknya

O2      : PIBG sentiasa menyokong aktiviti
            Sekolah

O3      : Wakil rakyat memberi sokongan

O4      : Murid mempunyai semangat untuk
            maju dan cemerlang




C1   : Ekspektasi ibu bapa terhadap sekolah

C2   : Masih terdapat ibu bapa manyerahkan
         anak mereka 100% kepada sekolah

C3   : Peratus ibu bapa yang dapat
          menyediakan komputer untuk anak
          mereka masih rendah

C4    : Kebanyakkan murid tinggal jauh dari
          Sekolah

C5    : Ramai ibu bapa pekerja dan
          kakitangan ladang dan kerap berlaku
          pindah tempat kerja dan sekolah


Analisis SWOC peringkat Bidang : (2) Kokurikulum



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1      : Guru besar mempunyai asas yang
            kuat dan berpengalaman. Barisan
            guru bersemangat, komited, efektif
            dan efisyen

S2      : Kemudahan padang bertrak 400m

S3      : Ramai murid menunjukkan minat
            dalam bidang kokurikulum dan
            ko-akademik

S4      : Lebih 50% guru minat dalam bidang
            kokurikulum


W1     : Ramai murid tidak hadir sewaktu
            aktiviti kokurikulum dilaksanakan

W2     : Sebahagian guru kurang
             berkemahiran melatih murid dalam
             permainan tertentu

W3     : Guru kurang mendapat pendedahan

W4     : Kemudahan gelanggang permainan
             tidak memuaskan






PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1      : Bilangan guru lelaki dan minat dalam
            bidang kokurikulum ramai

O2      : PIBG menyokong kegiatan
            kokurikulum

O3      : Terdapat sebilangan ibu bapa yang
             menyokong penglibatan anak
            mereka dalam kokurikulum

O4      : Kemudahan jalan dapat menghantar
             murid mengikuti pertandingan
             daerah.





C1   : Terdapat ibu bapa yang kurang
          menggalakkan anak mereka aktif
          dalam aktiviti kokurikulum

C2   : Kurang saingan untuk tingkatkan
          kualiti pasukan / individu

C3   : Banyak tarikan aktiviti lain di luar
          sekolah


Analisis SWOC peringkat Bidang : (3) HEM



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1      : Disiplin sekolah terkawal

S2      : Pengurusan HEM cekap dan efisyen

S3      : Pengurusan RMT yang cekap

S4      : Pengurusan buku teks yang cekap


W1     : Pengawas kurang cekap
            menjalankan tugas

W2     : Persekitaran anjung RMT kurang
            Kondusif

W3     : Buku teks yang tidak mencukupi





PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1      : Kerjasama dan hubungan baik
            dengan pihak luar

O2      : Pengurusan PIBG yang efektif dapat
             membentuk persekitaran kondusif

O3      : Ibu bapa yang berpendidikan
             membantu mengawal prestasi hal
             ehwal murid




C1   : Kebanyakan ibu bapa / penjaga
         berpendapatan rendah

C2   : Pengaruh negatif dari kawasan
         persekitaran






     Analisis SWOC peringkat Bidang : (4) Kewangan



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1   : Guru Besar mempunyai asas
         pengurusan yang kuat dan
         berpengalaman.

S2   : Laporan Audit Memuaskan tanpa
         teguran

S3   : Budaya kerja positif di kalangan warga
         paris 3.

S4   : Kerani Kewangan celik komputer
         dengan kemudahan mesin cetak dan
         komputer disediakan.

S5   : Hubungan baik dengan pihak luar

S6   : Pengurusan kewangan yang sistematik
         dan cekap.



W1   : Sumber kewangan terhad

W2   : Prosedur kewangan kurang
          difahami

W3   : Kekurangan Tenaga Kerja
           pengurusan Kewangan

W4   : Guru panitia kurang
           berpengalaman dalam
           pengurusan kewangan






PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1   : Sokongan PIBG yang kuat

O2   : Kemudahan fizikal yang mencukupi

O3   : Sumbangan dari pihak swasta dan
         agensi luar


C1   : Tekanan daripada pihak
          pembekal berhubung dengan
          pembayaran bil.

C2   : Peruntukkan kadang-kadang
         lewat diterima dari KPM

C3   : Terdedah kepada persekitaran
         yang kurang selamat

C4   : Kemudahan Komunikasi Terhad

C5   : Guru yang kurang sistemaik
         dalam pengendalian kewangan






Analisis SWOC peringkat Bidang : (5) Pentadbiran Pejabat



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1   : Guru Besar / Pembantu Tadbir yang
         mempunyai asas dan pengalaman
         dalam Pengurusan Pentadbiran

S2   : Staf mahir guna teknologi terkini

S3   : Layanan yang memuaskan.

S4   : Hubungan baik dengan pihak luar


W1   : Kurang penyelenggaraan terhadap
          kemudahan asas yang sedia ada

W2   : Kekurangan kakitangan sokongan

W3   : Sistem inventori yang belum
          dikemaskini.

W4   : Stor tempat penyimpanan peralatan
          dan barang yang tidak selamat

W5   : Sistem fail tidak teratur

W6   : Kakitangan kurang arif peraturan
          perkhidmatan.

W7   : Peralatan pejabat tidak mencukupi          




PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1   : Pentadbiran yang cekap dapat
          melaksanakan urusan pejabat
          dengan lebih efektif.

O2   : Mudah dapat bahan dari pejabat

O3   : Mudah dapat sumbangan dan
          kerjasama dari PIBG


C1   : Bekalan elektrik terputus
         menyebabkan kerja tergendala.

C2    :Terdedah kepada persekitaran yang
         tidak selamat.

C3   : Keadaan sekolah terdedah kepada
         makhluk perosak seperti tikus yang
         rosakkan harta benda sekolah.








Analisis SWOC peringkat Bidang : (6) Pentadbiran Pusat Sumber



KEKUATAN (S)


KELEMAHAN (W)

S1   : Pihak pengurusan sekolah yang
         banyak menyumbang idea dan tenaga.

S2   : Budaya kerja guru dan pembantu
         tadbir cemerlang.

S3   : Infrastruktur PSS dalam keadaan baik.

S4   : Guru-guru baru yang dilantik boleh
         menyumbang idea dan tenaga.

S5   : Kerjasama PIBG yang
         memberangsangkan.


W1   : Masih kurang murid dan kakitangan
          sekolah yang mengunjungi PSS

W2   : Masih kurang murid dan kakitangan
          sekolah yang meminjam buku.

W3   : Murid menghilangkan buku yang
          dipinjam

W4   : Bahan Sumber Rujukan dalam PSS
          perlu ditambah lagi.

W5   : Murid yang mendapat sekurang –
          kurangnya gangsa tahap jauhari dan
          Rakan Pembaca masih rendah.




PELUANG (O)


ANCAMAN/CABARAN (C)

O1   : Kerjasama dan hubungan baik dengan
         Pentadbir sekolah, Unit BTP PPD,
         JPN, KPM.

O2   : Peranan dan sokongan PIBG


C1   : Membantu sekolah meningkatkan
         pencapaian Kecemerlangan Akademik.

C2   : Latar belakang sosioekonomi murid
        rendah.

C3   : Tempat tinggal murid yang jauh.